کدخبر: ۸۳٤۰۵
۰٦ دی ۱٤۰۲ ساعت ۱٤:۱۹
چاپ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

رعایت پیوست فرهنگی در تبلیغات شهری الزامی است

بیرجندرسا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به مصوبه پاسداشت هویت ایرانی و فارسی شورای فرهنگ عمومی استان، شهرداران و فرمانداران باید پیوست فرهنگی تبلیغات محیطی و تابلوهای شهری را رعایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایرنا،علی فرخنده روز چهارشنبه در ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی افزود: با توجه به فرمایش نماینده ولی فقیه در حوزه تقویت بُعد کیفی فرهنگ عمومی، جلسات تیم اندیشه‌ورز ذیل این شورا فعال است.

وی با اشاره به مصوبات جلسه قبل شورای فرهنگ عمومی استان، بیان کرد: در راستای هویت ایرانی اسلامی و پاسداشت هویت فارسی، مکاتبه‌ای به فرمانداران مبنی بر اصلاح تابلونوشته‌ها با خط و زبان انگلیسی و بیگانه جمع‌آوری یا اصلاح (۷۰ درصد فارسی و ۳۰ درصد بیگانه) شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در آخرین بررسی‌های انجام شده در ورودی شهرهای خوسف، قاین، اسفدن، طبس، سربیشه، مود، سرایان، آیسک و بشرویه تابلونوشته زبان بیگانه را داریم.

وی با اشاره به نتایج جلسات شورای اندیشه‌ورز دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان، عنوان کرد: پنج موضوع مهم از جمله پاسداشت هویت فارسی، بسترسازی محصولات زیست عفیفانه، موضوعات مربوط به دفاع مقدس، انتخاب روز فرهنگ خراسان جنوبی و پیوست فرهنگی پارک‌ها و تفرج‌گاه‌های استان احصا و به ترتیب در جلسات شورای فرهنگ عمومی بررسی و پیگیری می‌شود.

فرخنده ادامه داد: درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی با نگاه فرهنگی در خصوص پیوست فرهنگی گردشگری پارک‌ها و تفزجگاه‌ها ورود و پیشنهادات خود را ارایه دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: در حوزه تبلیغات محیطی و سیما و منظر شهری اتفاقات خوبی افتاده اما طرح‌های گفتمان‌ساز کم داریم، گفتمان شهر ما را دیگران می‌بندد که لازم است تیم گرافیستی در این زمینه ورود کند.

وی تصریح کرد: کارگروه‌های تخصصی شورای فرهنگ عمومی انتخاب و برگزار شده و پیشنهاد موزه‌های محله برای تایید به تیم اندیشه‌ورز ارسال و مصوب شود.

فرخنده بیان کرد: برای تعیین روز فرهنگ عمومی استان، تدوین پیوست فرهنگی تفرجگاه‌ها و پارک‌ها و موزه‌های محلات دفاع مقدس موضوع در هیات‌های اندیشه‌ورز بررسی و مصوب خواهد شد.

وی با اشاره به حوزه مد و حجاب ایرانی اسلامی، اظهار کرد: طرح اصیلا به عنوان نمادهای ایرانی انجام شده اما به مرحله نهایی نرسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: پیشنهاد دادیم نیمه اول اسفندماه امسال و در آستانه سال نو در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند، نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی با رویکرد زیست عفیفانه برگزار شود.

مدیرکل امور شهری استانداری خراسان جنوبی هم گفت: به تمامی شهرداری‌ها ابلاغ شده تابلوهای ورودی شهرها فارسی و همزمان با المان‌های نوروزی نصب شود.

علیرضا صفری افزود: هرچند جمع‌آوری المان‌ها سبب حیف و میل هزینه‌ها می‌شود اما در حوزه‌های دیگر استفاده و تا قبل از سال جدید تابلوهای فارسی جایگزین تابلوهای لاتین می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم گفت: هفته گذشته میزبان ورود پنج شهید گمنام در استان بودیم که مراسم وداع با پیکر شهدا در ۵۰۰ نقطه استان از جمله ۱۹۰ آموزشگاه برگزار شد.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی بیان کرد: حرکت بسیار ارزشمند و مهمی بود و هیئات مذهبی با حضور مردم انقلابی با هم‌افزایی، همراهی و همدلی مراسم برگزار کردند.

وی اظهار کرد: خانه موزه شهید را داریم که باید به خانه موزه محله‌ها به خصوص محلات فعال در دوران دفاع مقدس نیز توجه شود زیرا بدون شک برکات فراوانی در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در پیوست فرهنگی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها توجه به فرهنگ نماز اول وقت بسیار مهم است، همچنین از ظرفیت موزه‌های دفاع مقدس می‌توان بهره‌مند شد.

فرماندار بیرجند هم گفت: تبلیغات محیطی و بصری پیام‌هایی به شهروندان منتقل می‌کند اما آنچه کمتر دیده می‌شود تبلیغات فرهنگی به‌ویژه با موضوع روز است.

علی فاضلی فرد ادامه داد: بیشترین تابوهای سطح شهر بیرجند به عنوان مرکز استان، تبلیغاتی است و باید موضوعات فرهنگی بیشتر مورد توجه واقع شود.

شهردار بیرجند هم گفت: در تبیین و امیدآفرینی مردم و ارائه خدمات دولت بنرهای زیادی در سطح شهر نصب شد، اگر شهرداری نسبت به نصب تابلویی در این زمینه اقدام نکند تابلویی به غیر از مناسبت‌ها دیده نمی‌شود.

مهدی بهترین با گلایه از عدم همکاری دستگاه‌های فرهنگی در تابلوهای شهری با موضوعات فرهنگی، اظهار کرد: شهرداری در این زمینه دست تنها است و باید دستگاه‌های مختلف در نصب المان‌ها و تبلیغات فرهنگی همکاری کنند.

وی بیان کرد: پرچم فرهنگ‌سرا و میادین شهر را به مناسبت‌های مختلف تعویض می‌کنیم در حالیکه دستگاه‌های فرهنگی مشارکت خیلی پایینی دارند.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در وهله نخست شناخت دشمن که موضوع کشف حجاب و گرفتن امنیت روانی مردم را نشانه گرفته از اهمیت زیادی برخوردار است.

حسین خسروی اسفزار افزود: برای جلوگیری از برخی مشکلات از جمله کشف حجاب، باید در سطح کشور از جمله مجلس برنامه‌ریزی اصولی انجام شود، به عنوان مثال هزینه رعایت حجاب و تامین ملزومات حجاب هزینه‌بر است و باید در این زمینه اقدام شود.

وی تاکید کرد: ترک فعل‌ها در عرصه حجاب در دولت نهم و دهم فراموش نمی‌شود قانون وجود داشته و اگر رعایت می‌شد به اینجا نمی‌رسیدیم، باید ابتدا کمبودها را جبران و سپس زمینه عرضه محصولات حجاب و عفاف فراهم شود.