کدخبر: ۸٤٤۰۰
۲۷ اسفند ۱٤۰۲ ساعت ۰۹:۵۵
چاپ

۱۱ قرارگاه جهادی نوروزی در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد

بیرجندرسا-مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: همزمان با ماه رمضان و در آستانه سال نو ۱۱ قرارگاه‌ جهادی نوروزی در استان شروع به کار کرد و ۳۲۲ گروه در این قرارگاه ها فعالیت دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، مهدی هنری روز یکشنبه در نشست خبری افزود: این قرارگاه ها در چهار پهنه جغرافیایی استان فعالیت می کنند که تعداد جهادگران آن ۲ هزار و ۸۶۰ نفر است.

وی گفت: جهادگران نوروز امسال در ۱۷۷ نقطه استان شامل ۳۸ نقطه شهری و ۱۳۹ نقطه روستایی مشغول فعالیت‌های فرهنگی، اشتغال و عمرانی می‌شوند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: امسال با توجه به تقارن نوروز و ماه رمضان پویش «خانه دوست کجاست؟» تعریف شد که جهادگران در محله خودشان خانواده‌های نیازمند را شناسایی و به آنان خدمات ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرح افطاری ساده توسط گروه‌های جهادی در محلات مختلف اجرا می‌شود اظهار کرد: گروه‌های جهادی عمرانی بعد از افطار تا سحر فعالیت می‌کنند.

هنری با اشاره به وجود ۲ هزار و ۴۳ گروه جهادی در استان خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۹۰۰ گروه فعال هستند که سطح بندی شده اند و برای گروه‌های جهادی فعال و تخصصی، گواهی صلاحیت فنی صادر می‌شود.

وی بیان کرد: امسال ۲ هزار و ۳۴۷ اردوی جهادی در استان برگزار شده که ۳۱۰ میلیارد ریال ارزش ریالی خدمات آنها بوده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی به فعالیت گروه‌های جهادی در سیل سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: چهار کامیون مواد غذایی به ارزش ۲ میلیارد ریال به منطقه ارسال شد همچنین بعد از ماه مبارک رمضان که آب فروکش کند، گروه های جهادی برای بازسازی منازل اعزام خواهند شد.

وی گفت: در برگزاری انتخابات هم گروه‌های جهادی با اجرای پویش‌ها و مددرسانی به رای دهندگان ناتوان فعالیت داشتند.

هنری با بیان اینکه دومین کنگره ملی ۲ هزار شهید خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد گفت: یکی از کمیته‌های این کنگره، محرومیت زدایی و خدمت رسانی گروه‌های جهادی است.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته ۱۳ شهریور سال گذشته به مناسبت سالروز حضور جهادی مقام معظم رهبری در زلزله سال ۱۳۴۷ فردوس، اجلاسیه ملی جهادگران در استان برگزار و امسال هم ۱۳ شهریور به عنوان روز ملی حرکت‌های جهادی و امداد مردمی ثبت شد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه ۵۰ خانواده جهادگر شهید در سطح کشور داریم که ۶ خانواده از خراسان جنوبی هستند، اجلاسیه جهادگران آسمانی ۱۳ شهریور سال آینده در فردوس برگزار خواهد شد.

وی یکی از برنامه‌های بسیج سازندگی را دعوت گروه‌های جهادی توانمند ملی به استان برشمرد و گفت: این گروه‌های جهادی تخصصی با برنامه ریزی در نقاط محروم خدمات رسانی می‌کنند.

هنری با تاکید بر اینکه تجهیز قرارگاه‌های جهادی در سال آینده اولویت بسیج سازندگی است اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها تعیین مکان مناسب برای فعالیت‌های اداری قرارگاه‌های جهادی است که همزمان با تجهیزات دنبال می‌شود.

وی گفت: گواهی صلاحیت گروه‌های جهادی هم دنبال می‌شود تا گروه‌های تخصصی با فعالیت حرفه ای در عرصه ای که کار می‌کنند بتوانند خدمت ارائه دهند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به همکاری بسیج سازندگی در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: برای اجرای این طرح در قالب تفاهم نامه کشوری از ظرفیت بسیج سازندگی استفاده شده که در زمینه حفر چاله، پنج دستگاه بیل مکانیکی در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان قرار گرفت.

وی افزود: همچنین با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی ۲۹۵ هزار اصله نهال در سطح استان کاشته شده است.

هنری بیان کرد: اجرای طرح ملی آبخیز تا جالیز هم امسال در سطح استان آغاز شد و نزدیک به ۱۰۰ نقطه پروژه‌های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی تعریف شده که بالغ بر ۴۶ پروژه به اتمام رسیده است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و سومین استان پهناور کشور است.