کدخبر: ۸٤۷۰۵
۰٤ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱٤:۱۹
چاپ

ایجاد ۲ هزار و ۱۵۸ فرصت شغلی در تعاونی‌های خراسان جنوبی

بیرجندرسا-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۵۳ شرکت تعاونی جدید در سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شد و ۲ هزار و ۱۵۸ فرصت شغلی در تعاونی‌های استان ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، غلامرضا اشرفی روز سه‌ شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار و ۶۵۹ نفر تعهد استان در سال گذشته بوده‌ که ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر توسط دستگاه‌های مختلف در سامانه ملی رصد ثبت شده‌ است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در سال مالی جاری گفت: در این مدت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شد که تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال آن‌ پرداخت شده است‌.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد ۱۲ کاریابی در استان داریم که پارسال هزار و ۴۰۰ نفر از طریق این کاریابی‌ها بکارگیری شدند و با توجه به قوانینی مانند ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی، ۲۲۸ گشت بازرسی نیز انجام شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته کار و کارگر افزود: ۲۶ برنامه محوری و ۱۲۰ عنوان ریز برنامه برای بزرگداشت هفته کار و گارگر در استان تدارک دیده شد.

اشرفی از دیدار ۲۶ کارگر منتخب خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی، گردهمایی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، برپایی میز خدمت در نماز جمعه، دیدار جامعه کارگری با نماینده ولی فقیه و استاندار، تجلیل از کارگران ساختمانی، برگزاری نشست‌های تخصصی، تجلیل از مدال‌آوران ورزشی بخش کارگری و برگزاری مانور بزرگ روز جهانی ایمنی از مهمترین برنامه‌های هفته کار و کارگر در خراسان جنوبی است.

کاهش ۱۵ درصدی حوادث ناشی از کار

وی اضافه کرد: سال گذشته حوادث ناشی از کار در استان ۱۵ درصد و فوتی‌ها ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن کاهش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در این ارتباط خراسان جنوبی در مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها رتبه چهارم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح جدید کالابرگ الکترونیک از دهه فجر سال گذشته آغاز شد و تا ۱۷ اردیبهشت امسال ادامه دارد افزود: ۶۱۶ هزار و ۱۷۸ خانوار خراسان جنوبی مشمول این طرح هستند یعنی ۷۸ درصد جمعیت استان در دهک یک تا هفت قرار دارند.

بهره مندی ۲۳۴ هزار و ۳۴۶ خانوار از کالابرگ الکترونیکی

اشرفی اظهار کرد: چهار هزار و ۲۲ فروشگاه در استان به سامانه کالابرگ متصل هستند و تاکنون ۲۳۴ هزار و ۳۴۶ خانوار از این طرح بهره‌مند شده و استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه میزان اشتغال مجدد بیکاران در سال قبل ۱۷۵ نفر بوده است گفت: در این مدت هفت هزار و ۱۴۴ مورد بازرسی با اولویت معدن، صنعت و ساختمان انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۳۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در این استان گفت: سال گذشته در زمینه هیات تشخیص، هزار و ۵۷۶ پرونده و هیات حل اختلاف ۳۷۷ پرونده رسیدگی شد.

وی از فعالیت هزار و ۱۲۱ تعاونی در استان با هزار و ۱۱۲ بیمه شده خبر داد و افزود: صادرات شرکت‌های تعاونی به کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی ۲۳ میلیون دلار بوده که افزایش ۴۹ درصدی نسبت به سال قبل‌تر دارد.

اشرفی بیان کرد: این مقدار صادرات از ۳۰ شرکت تعاونی در استان انجام شد و فرش دستباف، عسل، گل رز، گلیم، محصولات شترمرغ، سنگ، زرشک، انواع مغزدانه و اقلام غیرنفتی از جمله اقلام صادراتی تعاونی‌ها بوده‌ است.

وی با اشاره به موضوع تعیین تکلیف پروژه نیمه کاره هتل کویر بیرجند گفت: این موضوع از طریق شستا در حال پیگیری است تا این طرح مهم تعیین تکلیف شود.

مسئول بسیج کارگری و کارخانجات خراسان جنوبی هم با انتقاد از نخریدن کالاهای تولیدی استان توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی گفت: رزمایش گروه‌های جهادی را به مناسبت هفته کار و کارگر از هفتم تا ۱۷ اردیبهشت با حضور ۴۰ گروه جهادی خواهیم داشت.

کاظم توکلیان افزود: رزمایش شیفت ایثار، برگزاری یادواره شهدای کارگری و برنامه سفیران تولید از دیگر برنامه‌های بسیج کارگری در هفته کار و کارگر است.