کدخبر: ۸٤۸۰۱
۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۹:۰۲
چاپ

استاندار خراسان جنوبی: شوراها به خودکفایی شهرداری‌ها کمک کنند

بیرجندرسا-استاندار خراسان جنوبی گفت: شوراهای شهر باید کمک کنند شهرداری‌ها در بودجه، هزینه و درآمد خودکفا شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی استانداری،جواد قناعت روز یکشنبه در همایش استانی شوراهای اسلامی خراسان جنوبی که همزمان با نهم اردیبهشت روز ملی شوراها در تالار شهید رجایی استانداری برگزار شد، افزود: کمک‌های دولت محدود بوده و در استان‌هایی همچون خراسان جنوبی که عقب ماندگی تاریخی دارند، نیاز است مدیریت شهری حمایت شود اما خودکفایی شهرداری‌ها با جذب سرمایه گذار نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری پایدار از طریق جذب سرمایه گذار محقق می‌شود و این گونه اقدامات جهشی و نوآورانه مورد انتظار است.

استاندار با بیان اینکه خراسان جنوبی، استانی فرهنگی است گفت: یکی از وظایف مهم مسئولان این است که به مردم خدمت کنیم و برنامه‌های مختلف فرهنگی متناسب با منطقه باید در سیاست‌گذاری شهرداری‌ها باشد.

وی با تاکید بر حفظ وحدت و انسجام در شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: هرچه اختلاف‌ها گسترده تر شود مردم ضرر می‌کنند لذا مصوبات و تصمیمات باید به دنبال تامین منافع عمومی باشد.

قناعت عنوان کرد: اختلاف نظر کارشناسی، پایه پیشرفت هر مجموعه ای است اما باید نظرات منطقی و به جا باشد و این موضوع مانعی برای خدمت به مردم نشود.

وی با تاکید بر لزوم اشراف به قانون گفت: یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایجاد شوراهای اسلامی است و از مظاهر دموکراسی محسوب‌ می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: لازمه خدمت رسانی شایسته به مردم آگاهی از قوانین حوزه کاری است به همین منطور دوره‌های آموزشی برای شوراها باید جدی گرفته شود چون به نفع استان خواهد بود.

وی گفت: نظارت موثر و اثربخش بر عملکرد شهرداران از دیگر وظایف شوراهای اسلامی است تا اولویت‌های اصلی هر منطقه دنبال شود.

قناعت تصریح کرد: هرچه سطح تعامل شوراها با شهرداران، بخشداران و فرمانداران افزایش یابد دستاوردهای بیشتری را می‌توان شاهد بود و باید از ظرفیت بخش‌های اجرایی در شهرستان‌ها استفاده شود.

وی گفت: تعداد مصوبات رد شده شوراها در کمیته انطباق نشان از میزان اشرافیت هر شورا دارد و مدیران دستگاه های اجرایی، فرمانداران و بخشداران در چارچوب سیاست‌های نظام باید مراودت و همراهی لازم را با اعضای شورای شهر در روستا و شهر داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مورد تاکید است یادآور شد: ۱۷۶ طرح عمرانی با اعتبار هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و کمک شوراهای اسلامی در سطح استان سال گذشته افتتاح شد.

وی افزود: نشست‌های تخصصی شوراهای اسلامی با مدیران دستگاه‌های اجرایی باید بر اساس اولویت پیگیری شود تا شاهد رفع موانع باشیم.

قناعت به اقدامات و دستاوردهای دولت در استان اشاره کرد و گفت: اقدامات زیربنایی ۲ سال گذشته نشان می‌دهد که دولت سیزدهم عزم جدی در رفع مشکلات به شکل میدانی دارد و مصوبات سفرهای رئیس جمهور نیز با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در هشت سال دولت گذشته ۱۲ هکتار زمین از اراضی حریم وارد محدوده شهرهای استان شده بود اما در دولت سیزدهم پنج هزار هکتار الحاق شد که به معنای حجم بالای کارها در زمینه‌های مختلف عمرانی است.

استاندار خراسان جنوبی اجرایی شدن پروژه راه آهن را از دیگر اقدامات زیربنایی در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ۱۴ پیمانکار در حوزه راه آهن خراسان جنوبی مشخص شده و این مساله از دغدغه‌ها و مطالبات عمومی در استان بود که دولت سیزدهم آن را رنگ واقعیت بخشید به طوری که ۴۳۲ کیلومتر راه آهن در خراسان جنوبی است و ۱۲ قطعه پیمانکار فعال دارد.

وی با اشاره به خشکسالی به عنوان دغدغه مردم و شوراها افزود: دولت برای کاهش اثرات خشکسالی انتقال آب از دریای عمان را آغاز کرده که انشعاب آن به همه شهرستان‌ها می‌رسد و نیمه دوم امسال عملیات لوله گذاری انجام خواهد شد.

قناعت یادآور شد: در این مرحله تخصیص سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب را شاهد خواهیم بود که یک انقلاب بزرگ در رفع مشکل کمبود آب است.

وی گفت: اجرای خط انتقال گاز از سمت دو راهی دشتک زابل به نهبندان هم اقدام مهم دیگری است که در دولت سیزدهم آغاز شد و جزو پروژه‌های زیربنایی تامین سوخت محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: فاز اول این پروژه تا تیر امسال با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال به بهره برداری می رسد و همزمان فاز دوم آن با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال از نهبندان به سربیشه ادامه می یابد.

وی گفت: تامین برق از شاخص‌های توسعه یافتگی هر منطقه است که دولت سیزدهم با افرایش پست‌های ۴۰۰ کیلوولت در این زمینه گام بلندی برای خراسان جنوبی برداشته است.

قناعت افزود: خام فروشی از معضلات استان بوده که با ورود واحدهای فرآوری، ارزش افزوده زیادی نصیب بخش های مختلف معدنی و کشاورزی شده است.

وی با اشاره به راه اندازی هشت واحد فرآوری حوزه کشاورزی در دولت سیزدهم گفت: بر همین اساس سفرهای استاندار به شهرستان‌ها و بخش‌های استان ادامه دارد تا بتوانیم زمینه‌های پیشرفت هر شهرستان را شناسایی و مشکلات را رفع کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: ۹۰۴ روستای استان دارای شورای اسلامی است و با وجود فراهم بودن زیرساخت‌ها اما مردم از روستاها مهاجرت کردند که انتظار می‌رود با توجه به خدمات زیربنایی دولت در یک خیزش مردمی روستاها تبدیل به کانون تولید شود.

علیرضا عباس زاده افزود: برای مهاجرت معکوس جمعیت به روستاها و ماندگاری آنان هم باید دولت برنامه داشته باشد و هم شوراهای اسلامی به عنوان نخبگان و معتمدین مردم باید روستاها را به مرکز تولید و رونق اقتصادی تبدیل کنند که اکنون این رویکرد در شوراها نیست.

وی با اشاره به اینکه شوراها یک فرصت و ظرفیت بی بدیل برای مدیریت اجرایی بوده و اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست عنوان کرد: مردم سالاری دینی از اصول حاکمیت ما بوده و با همین نگاه به شوراها توجه شده است.  

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مردمی سازی از ویژگی مهم دولت سیزدهم است و در این راستا برنامه‌هایی در عرصه‌های اجرایی و عملیاتی دنبال می‌شود لذا ظرفیت دولت مردمی برای تقویت امور شورایی و گفتمان مردمی سازی ویژه است که باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با اشاره به شعار سال با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" ادامه داد: بر اساس این شعار، مهمترین معضل کشور با مشارکت مردم قرار است حل شود و تعاونی ها و مردمی سازی به این موضوع می‌توانند کمک کنند.

عباس زاده با بیان اینکه ۹۹.۹ درصد روستاهای خراسان جنوبی برق دارند گفت: مردم باید شوراها را به عنوان کانون همفکری پیشرفت و تعالی ببینند تا اثربخشی مناسبی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شوراها نباید محل درگیری و تقابل باشد و ملاک و نظارت در این زمینه قانون است افزود: در قانون حد و حریم برای شورا و دخالت در امور اجرایی و جاری روستاها و شهرها لحاظ شده اما متاسفانه این تقابل و درگیری‌ها در شوراها حتی در برخی روستاهای کم جمعیت تبدیل به معضل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه شوراها و تعامل بین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها انجام شده و در مقایسه با سایر استان های کشور کمترین تخلفات، سوء استفاده و نابسامانی را در وضعیت شوراها داریم.

وی گفت: اتفاقات خوبی نیز در بخش سرمایه‌گذاری در شوراهای اسلامی روستاها و شهرها در حال تحقق است که می‌تواند برای تامین درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و رفع نیازهای اساسی مردم در این مناطق مفید باشد و رویکرد دولت نیز همین است.

عباس زاده بیان کرد: در ۲ سال گذشته ۶۱ دستگاه ماشین آلات شهری برای شهرداری‌های استان تامین شده و اگر این روند ادامه داشته باشد شهرداری ها به طور نسبی در تامین ماشین آلات به خودکفایی می‌رسند.

وی افزود: شوراهای اسلامی باید با همین امکانات موجود به دنبال اقدامات و ابتکاراتی باشند که قابل ارایه و الگوبرداری باشد.

نمایندگان شوراهای اسلامی استان نیز در این دیدار مهمترین مطالبات و مشکلات خود را در زمینه‌های عمرانی، زیربنایی، اشتغال و مدیریت شهری مطرح کردند و پاسخگویی تعدادی از مدیران کل استان به مطالبات شوراها از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

همچنین در این مراسم با حضور استاندار خراسان جنوبی از شوراهای اسلامی برتر استان در سطح روستا، بخش و شهر تجلیل شد.

پربیننده ترین ها