کدخبر: ۸٤۸٦۳
۱۵ اردیبهشت ۱٤۰۳ ساعت ۱۲:۰٤
چاپ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی:

آبگرفتگی منازل روستایی شهرستان‌های خوسف در پی وقوع سیلاب

بیرجندرسا-مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: خسارت‌های سیل در شهرستان خوسف مانند سیل زیرکوه است و در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف، به محورهای این شهرستان آسیب جدی وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایرنا،محمدعلی آخوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال فعال شدن سامانه بارشی جدید، طی روزهای پنجشنبه و جمعه بارندگی‌های شدید و پراکنده را در کل استان به ویژه شهرستان‌های خوسف و نهبندان داشتیم.

وی بیان کرد: در شهرستان خوسف مشابه شهرستان زیرکوه شرایط خاصی به دنبال سیلاب داشتیم به نحوی که در راه‌های ارتباطی حتی خودرو سنگین هم نمی‌تواند تردد کند و به تمامی زیرساخت‌های جاده ای و راه‌های عشایری و روستایی در شهرستان خوسف خسارت وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: آبگرفتگی منازل روستایی شهرستان‌های خوسف و نهبندان و تخریب تمامی قنواتی که در حاشیه رودخانه‌ها بوده، از پیامدهای سیل دیروز است.

وی با بیان اینکه ابنیه جاده ها به طور کامل تخریب شده است تصریح کرد: مزارع سرچاه عماری و محور قلعه زری در شهرستان خوسف نیز خسارت دید.

آخوندی گفت: در شهرستان خوسف شاهد قطعی شبکه آب و برق و حتی گاز در روستاهای اکبرآباد و محمدآباد بودیم که برای رفع مشکل اقدام شده است.

وی با اشاره به وقوع حادثه برق گرفتگی دختر ۱۰ ساله به دنبال افتادن تیر برق در خوسف افزود: خوشبختانه جان این دختر بچه با تلاش نیروهای امدادی نجات یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بندهای خاکی و اراضی کشاورزی در حاشیه رودخانه‌ها نیز خسارت جدی دیده زیرا بیشتر روستاهای خوسف در حاشیه رودخانه واقع شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در شهرستان نهبندان آب به داخل شهر نفوذ کرد و مشکلاتی در داخل شهر داشته‌ایم.

آخوندی در ادامه به گرفتار شدن هشت جوان در سیلاب رودخانه فصلی در شهرستان قاینات اشاره کرد و گفت: این افراد نیز با تلاش نیروهای امدادی نجات یافتند.

وی افزود: منازل قدیمی و آغل‌های دام گنبدی خسارت دیده است که بعد از اتمام بارش‌ها و فروکش کردن سیلاب، میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: طبق بررسی های اولیه بارش‌های سیل آسا ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۴۰۰ روستای استان به ویژه در شهرستان‌های خوسف، نهبندان و قاینات خسارت وارد کرده است.

وی بیان کرد: از این تعداد ۲۱۹ روستا مربوط به شهرستان خوسف است که به زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی و باغی، آبنماها، پل‌ها، واحدهای مسکونی روستایی و راه‌های عشایری و روستایی خسارت وارد شده است.

آخوندی درباره وضعیت راه ها گفت: راه دسترسی بعضی روستاهای خوسف از جمله امامزاده سلیمان علی (ع) و روستای کشوک مسدود شده است.

وی با بیان اینکه محور قلعه زری و روستاهای بخش ماژان تخریب شده است ادامه داد: در نهبندان محور شاهکوه به میغان و در طبس محور دیهوک - راور مسدود بوده و بقیه راه ها بازگشایی شده اما نا ایمن هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: مسیر شهداد - نهبندان به دلیل نداشتن ایمنی همچنین مسیرهای طبس - خرو، بیرجند - شوشود، خوسف - مختاران، تمامی راه‌های فرعی بخش سرداران نهبندان، خوسف - سرچاه عماری مسدود بوده و عملیات بازگشایی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: امکان ورود به برخی مناطق برای برآورد خسارت هنوز امکان پذیر نیست چون مسیرها مسدود و گاهی باتلاقی است لذا از فردا تیم‌های ارزیاب اعزام خواهند شد.

آخوندی گفت: بیشترین خسارت سیل اخیر به راه ها، ابنیه جاده ها، باغات، مزارع و قنوات وارد شده است.

وی افزود: امروز در قسمت‌های غربی و شمال استان از جمله شهرستان های طبس، سرایان، فردوس و بشرویه بارندگی شدید خواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در خوسف نیز خبر داد و گفت: آماده باش همه دستگاه ها و بسیج امکانات را داریم و ۴۸ گروه هلال احمر در سطح استان فعال هستند.

وی از همکاری مردمی، تراکتورداران و نیروهای معدنی برای بازگشایی مسیرها گفت و تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم با نیروهای امدادی همکاری لازم را داشته باشند و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

سامانه بارشی جدید از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در خراسان جنوبی فعال شد و تا روز جمعه بارش گسترده باران اغلب مناطق استان را فرا گرفت که طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب را به همراه داشت و در این زمینه هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر شد.

بارش‌های رگباری و سیل آسا هفته اول اردیبهشت نیز در خراسان جنوبی خسارات سنگین مالی بر جای گذاشت اما خسارت جانی ناشی از سیل اخیر در این استان گزارش نشد.