کدخبر: ۲۱۷٤
۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱٤:۲۷
چاپ

در راند آخر مناظرات چه گذشت

اختلاف مبنایی دکتر جلیلی با اکثر کاندیداها / وقتی که فقط جلیلی و حداد در برابر فتنه موضع گفتند / اشراف کامل دکتر جلیلی در مسائل هسته ای نسبت به ولایتی و روحانی / اختلاف اعضای 2+1 در روزهای پایانی تبلیغات!

اختلاف مبنایی دکتر جلیلی با اکثر کاندیداها / وقتی که فقط جلیلی و حداد در برابر فتنه موضع گفتند / اشراف کامل دکتر جلیلی در مسائل هسته ای نسبت به ولایتی و روحانی / اختلاف اعضای 2+1 در روزهای پایانی تبلیغات!

34015_958

سومین مناظره هشت کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاست داخلی و خارجی با بیان سخنان و انتقادهای جنجالی و روشنگرانه فراوانی برگزار گردید. شاید بتوان انتقاد شدید دکتر جلیلی از مواضع آقای قالیباف در مباحث سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی را شروع مبنایی در این بحث دانست، سخنانی که با نقد رویکرد اقایان عارف و روحانی ادامه یافت.

در همین خصوص دکتر سعید جلیلی در نقد سخنان دکتر قالیباف در خصوص سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی کشور بیان داشت: دو نکته را درباره فرمایشات قالیباف صحبت کنم. منطقه  گرایی و ... الان موجود است اما مهم اجرای آن است. سیاست خارجی بر اساس منافع ارزشها و منافع کشور است سوالم این است که اگر کشوری اصول و منافعش در تقابل شما بود چگونه میخواهید با آن برخورد کنید. در گزارش شما به عنوان برنامه راهبردی جمله ای ذکر شده که با نگاه شما نمیخواهد. اینکه نباید تصویر برخورد ما چالش قدرت هژمون باشد در حالی که ما نگاه هژمون را قبول نداریم و این اصل سیاست خارجی ماست. ما در چالش با نظامی هستیم که امروز میخواهد به زور خود را حاکم کند. سیاست خارجی ایران یکی از رویکردهای بسیار مثبت نظام ما بوده است. دستگاه ها باید با این خود را منطق کنند. وزارت خارجه ما به دلیل برخی تدابیر ظرفیت بار بزرگ سیاست خارجی را الان ندارد و باید قویتر شود. نکته روحانی، این بحث باید همه را بررسی کرد. اشاراتی را آقای حداد داشتند.جلیلی در نقد سخنان روحانی اظهار داشت: در زمانی که برخی دوستان شعار همراهی با نظم جهانی را دادند و از تقابل بیهوده جلوگیری کنیم پاسخش چی بود؟ در دوره هاشمی 2 حکم جلب برایشان آمد و در دوره خاتمی به ما گفتند محور شرارت. هر دویش غلط بود. این شیوه آقایان غلط است. منافع ملی کشور دقیقا بعد از آن دوران حفظ شد. عده ای نگران بودند نکند به ما حمله شود اما آمریکا هم در افغانستان زمین گیر شد هم در عراق.وی در نقد سخنان عارف افزود: درباره بحث عارف، اگر ما میخواهیم از سلایق جلوگیری کنیم راهش قانون است. اگر به صراحت از کسانی که بزرگترین بی قانونی را با افتخار یادکنیم، بزرگترین بی قانونی می شود. در انتخابات ریاست جمهوری قانون و چارچوبی داریم، اگر بعد انتخابات عده ای فتنه کردند، حمایت از آنها و افتخار کردن به آنها خلاف قانون عمل کردن و سلیقه ای عمل کردن است. اگر شورای نگهبان انتخابات را تایید کرد عده ای حق ندارند جمهوریت مردم را وتو کنند. این قانون است.در ادامه تداوم این بحث با نقد سنگین دکتر جلیلی به سخنان دکتر ولایتی درباره مسائل هسته ای تا انجا ادامه پیدا نمود که اشراف اطلاعاتی سعید جلیلی در خصوص روند پرونده هسته ای بر همگان آشکار گردید.
همچنین جدال اعتدال گرایان با نمایندگان جریان اصلاحات و کارگزاران بر سر مسائلی چون آزادی و مسائل امنیتی از دیگر حاشیه های این مدوره از مناظرات بود که کم تحملی و  عصبانیت زودهنگام برخی از کاندیداها در این حضور در نوع خود جالب و قابل تامل بود. اختلاف اعضای ائتلاف 2 +1 در این برنامه تا جایی پیش رفت که دکتر ولایتی همپیمان خود را بی اطلاع از مسائل دیپلماسی دانست و همچنین دکتر قالیباف نیز انتقادات شدیدی را نسبت به علی اکبر ولایتی بیان داشت که فارغ از مسائل مطرح شده ائتلاف و سپس اختلاف اعضای 2+1 در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات در نوع خود قابل تامل می باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ منبع: پایگاه 598
 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.