کدخبر: ۳۳۷۹٤
۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:٤۸
چاپ

گفتگو با آهنگری که 52 سال سابقه کار دارد

برات عباسی: هرصبح ابزار آهنگری را بوسیده و شکرگزار خداوند هستم/ شغلم باعث جراحی چشمانم شد اما آن را ترک نکردم

برات عباسی: هرصبح ابزار آهنگری را بوسیده و شکرگزار خداوند هستم/ شغلم باعث جراحی چشمانم شد اما آن را ترک نکردم

بیرجندرسا- برات عباسی، آهنگربیرجندی با 52 سال سابقه کار گفت: به رغم این که تاکنون هر دو چشمم را به جهت سختیهای این حرفه، جراحی کردم، اما حاضر به ترک این شغل نیستم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از خاورستان, قیافه اش را که می نگری مظلومیت عجیبی در نگاهش سوسو می زند، به دستان پینه بسته اش که نگاه می کنی سختی و مشقت شغلش، بارها و بارها در ذهنت تداعی می شود... اگر چه خستگی کار روزانه، چندان رمقی در چهره اش باقی نگذاشته اما با شور و شوق زاید الوصفی برای انجام مصاحبه در ساعات پایانی روز پذیرایمان شد.

آری تلاش و کوشش برای کسب رزق و روزی حلال، اینجا معنا و مفهومی متفاوت با دیگر جاها دارد... دود کوره تنها دودی است که به مشام آهنگر سنتی بیرجند خورده است.

وقتی به کوچه و پس کوچه های قدیمی بیرجند نظاره می کنی، هنوز افرادی هستند که روزیشان به این شغل گره خورده است.

برات عباسی، آهنگر بیرجندی که با 60 سال سن، 52 سال سابقه کار دارد.

وی متولد بخش درمیان بیرجند است و شغل پدر و اجدادش آهنگری بوده و او نیز به این میراث پایبند است.

عباسی گفت: من نیز از دوران کودکی ( 7 سالگی ) به دنبال این شغل بوده ام.

آهنگری حرفه ای مقدس و منتصب به حضرت داوود (ع)

آهنگر سنتی بیرجند با اشاره به این که شغل آهنگری منتصب به حضرت داوود (ع) است خاطر نشان کرد: آهنگری شغل کل اجدادم بوده و بنده نیز با علاقه شخصی بسیار زیاد به این حرفه، آهنگر شده ام.

رفع نیاز مردم مهمترین انگیزه آهنگر سنتی بیرجند

عباسی رفع نیازهای مردم را از مهمترین انگیزه های خویش جهت روی آوردن به شغل آهنگری عنوان کرده و گفت:تا آخرین لحظه زندگی ام از این شغل، دست نخواهم کشید.

وی با بیان این که دارای 10 سر عائله بوده تصریح کرد:تعداد هفت دختر و  سه پسر دارد که تنها، کوچکترین پسرش که 20 ساله است، به دنبال شغل آهنگری آمده است.

آهنگری زیر چتر کمرنگ حمایت

آهنگر سنتی بیرجند ضمن بیان اینکه جای بسی تاسف است که در جامعه فعلی، کم کم شغل آهنگری نیز به باد فراموشی سپرده می شود یادآور شد: در حال حاضر با توجه به مسائل عدیده اقتصادی، خشکسالی و...استقبال چندانی از این حرفه نمی گردد.

عباسی با بیان این که شغل آهنگری از جمله مشاغلی است که زیر نظر اتحادیه پروفیل و جوشکاری محسوب می شود اظهار داشت: متاسفانه از شغل آهنگری،آنگونه که باید و شاید حمایتی نمی شود.

دریافت لوح تقدیر از استاندار در جشنواره فرش

وی با اشاره به این مطلب که بین شغل آهنگری و کمیته امداد امام (ره)،سازمان جهاد کشاورزی و همچنین اداره فرش و... به لحاظ سروکار داشتن آهنگران در جهت تامین ادوات کشاورزی،قالیبافی و...ارتباط تنگاتنگی وجود دارد بیان کرد: در اولین جشنواره فرش خراسان جنوبی،در اردیبهشت ماه سال 1387 موفق به دریافت لوح تقدیر و همچنین یک عدد سکه بهار آزادی از دست استاندار وقت شده ام.

آهنگر مرد است و دهقان همتای او

آهنگر سنتی بیرجند با بیان این که دارای هیچگونه تحصیلاتی نیست و آهنگری یک هنر و حرفه محسوب می شود گفت:با یاری خداوند و بدون گذراندن دوره آموزشی خاص و تنها با علاقه شخصی و فکر و اندیشه ام، توانستم  این شغل را دنبال کنم.

حرفه آهنگری، باقیات و صالحات

عباسی از شغل آهنگری به عنوان باقیات و صالحات یاد کرده و افزود: خدا یکی است و آهنگر هم یکی است.از قدیم چه نیکو گفته اند:آهنگر مرد است و دهقان همتای او...

وی با بیان این مطلب که شغل آهنگری به لحاظ داشتن پاره ای سختی ها متقاضیان آنچنانی ندارد اظهار کرد:چنانچه کسی متقاضی یادگیری این حرفه باشد، بنده با کمال میل و مسرت آمادگی آموزش اسلوب آهنگری به وی هستم.

درآمد اندک به رغم کار زیاد

آهنگر سنتی بیرجند داشتن زحمت زیاد شغل آهنگری، وجود درآمد اندک به رغم کار زیاد،کمیاب بودن بعضی ادوات آهنگری و...را از مهمترین مشکلات فراروی این شغل دانسته و یادآور شد:دستمزد این شغل با 5 سال پیش یکی بوده و به رغم چند برابر شدن ابزار آهنگری،دستمزد هیچگونه تفاوتی با قبل ندارد.

عباسی در ادامه صحبتهایش با بیان این که رقابت در شغل آهنگری نیز مانند سایر مشاغل وجود دارد افزود:در خواست بنده از رسانه ها آنست که این شغل را به عموم مردم شناسانده و معرفی کنند.

دود کوره تنها دود عجین شده با وجود آهنگر سنتی بیرجند

وی باری دیگر با بیان این که شغل آهنگری نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای سختیها و مشقات خاص خودش است اظهار کرد:به رغم این که تا کنون هر دو چشمم را به جهت سختیهای این حرفه، جراحی نموده ام ولی حاضر به ترک این شغل نیستم.

به شغلم افتخار می کنم

آهنگر سنتی بیرجند با بیان این که خداوند را شاکرم که همواره در کارم برکات زیادی را احساس کرده ام افزود: بنده به شغلم افتخار کرده و آن را بخشش الهی می دانم و همه روزه صبح،سندان و چکش (ابزار کاری خویش) را می بوسم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.