کدخبر: ۳۵۰۲۱
۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:٤٤
چاپ

کال نمک طبس منطقه‌ گردشگری بکر و بدون مصرف

کال نمک طبس منطقه‌ گردشگری بکر و بدون مصرف

بیرجندرسا- در هشت کیلومتری روستای محمدآباد طبس کویری زیبا با نمک‌های جالب و تخم مرغی شکل به چشم می‌خورد که دیدنی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا به نقل از فارس, امروز در شهرستان  طبس به مکانی بکر و دیدنی رفتیم که به کال نمک معروف است.

در هشت کیلومتری روستای محمدآباد طبس کویری زیبا با نمک‌های جالب و تخم مرغی شکل به چشم می‌خورد که دیدنی است.

این منطقه برای عکاسی و گردشگری بسیار دیدنی و برای نخستین‌بار که بازدید داشتیم جای تامل داشت.

در زیر این نمک‌های تخم مرغی شکل و بلورهای نمک زیبا آب نمک بسیار شوری وجود داشت که طبیعت این منطقه دیدنی را به وجود آورده بود.

در گذشته هم این نمک‌ها به صورت سنگ در می‌آمد و در منازل قدیمی‌ها و پدر بزرگ‌ها از این سنگ‌های نمک برای مصرف خوراکی استفاده می‌شد تا اینکه نمک‌های یددار و بسته‌بندی شده وارد بازار شد.

 

مهم‌ترین تهدید این صنعت عرضه نمک‌های تقلبی در بازار است

بهتر است بدانید ایرانیان بیش از سرانه جهانی نمک مصرف می‌کنند اما برخی از نمک‌هایی که استفاده می‌شود، تقلبی است.

امروزه میزان تولید سالانه نمک در ایران به حدود 3 میلیون و 200 هزار تن می‌رسد.

در مجموع از 250 میلیون تن نمک تولید شده در جهان در سال، 60 درصد به مصارف شیمیایی، 30 درصد صرف صنایع غذایی که در کارخانجات و منازل و در برخی کشورها به خاک کشاورزی افزوده می‌شود و 10 درصد هم در موارد دیگر مانند جاده‌ها و دباغی‌ها به مصرف می‌رسد.

متاسفانه مهم‌ترین مشکل و تهدید این صنعت عرضه نمک‌های تقلبی در بازار است که 50 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

 

مسئولان روستای محمدآباد طبس به دنبال ثبت رودخانه نمک

حبیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در طبس اظهار داشت: رودخانه نمک روستای محمد‌آباد از توابع شهرستان طبس در چند سال گذشته به عنوان معدن نمک بوده و در منازل به صورت خوراکی و برای دام‌ها استفاده می‌شده است.

عضو شورای اسلامی روستای محمدآباد طبس گفت: این رودخانه در حال حاضر بسیار کم استفاده شده ولی توسط دهیاری و شورای اسلامی روستای محمدآباد در حال ثبت معدن به نام روستا هستیم که از آن استفاده بهینه شود و سود حاصله به روستا برگردد.

حبیبی گفت: از رودخانه نمک برای راهداری و مصارف دیگر می‌توان استفاده کرد و مصرف خوراکی ندارد و در حال حاضر استفاده سنتی و صنعتی نمی‌شود و در بحث گردشگری هم مورد بازدید قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته این نمک به صورت قالب‌هایی در می‌آمده و استفاده می‌شده و به فروش می‌رسیده است.

عضو شورای اسلامی روستای محمدآباد طبس تصریح کرد: نمک منطقه نمک کریستال و اصل و تولید شده طبیعت است و انسان در آن دخالتی ندارد و بکر و دست نخورده بوده و دیدنی و توریستی است و برای استفاده بهینه از آن خواستار همکاری مسئولان هستیم تا به نفع روستا به ثبت برسد.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها