کدخبر: ۳۵۰٤۵
۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸
چاپ

نرخ باروري کلي دراستان بالاتر ازمتوسط کشوري است

نرخ باروري کلي دراستان بالاتر ازمتوسط کشوري است

بیرجندرسا-در خراسان جنوبي هر زن در سنين باروري صاحب 2.5 فرزند مي شود که اين رقم در کشور 1.78 است. «سنين باروري از 15 سالگي شروع مي شود و تا 49 سالگي ادامه دارد.»-

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روزنامه خراسان جنوبی, مديرگروه سلامت خانواده و جمعيت مرکز بهداشت استان در عين حال که سنين مناسب براي باروري را 18 تا 35 سالگي عنوان مي کند به اين نکته تاکيد مي کند که 20 تا 30 سالگي بهترين سن براي باروري است.

«نصرت زماني پور» با استناد به اطلاعات حاصل از سرشماري سال 90 که بر اساس آن متوسط سن ازدواج براي خانم ها 23.8 سال بود، مي گويد: در اين حالت خانواده ها بر اساس سنين مناسب باروري به طور متوسط حدود 12 سال فرصت دارند تا بتوانند فرزندان خود را با در نظر گرفتن اصول سلامت به دنيا بياورند.
وي با تاکيد بر نهايت سعي و کوشش براي پرهيز از بارداري هاي خارج از دامنه سني 18 تا 35 سال، مي گويد: برنامه هايي که بتواند موجب کسب مهارت هاي لازم در نوجوانان و جوانان براي شروع زندگي مشترک در سنين مناسب شود و زمينه ازدواج آن ها را در اولين فرصت مناسب فراهم کند از اهميت بالايي برخوردار است.
وي البته در کنار مهارت آموزي هاي لازم، همکاري هاي بين دستگاه هاي مرتبط براي تسهيل ازدواج و افزايش جمعيت را ضروري مي داند. وي در ادامه به سرشماري انجام شده در سال 85 در کشور اشاره مي کند که بر اساس آن، کشور نرخ باروري کلي کمتر از حد جايگزيني 1.96را تجربه کرده است. به گفته وي بر اساس سرشماري سال90، نرخ باروري کلي کاهش بيشتري داشته است و به 1.8 رسيده است و پيش بيني مي شود در صورت تداوم نرخ باروري کلي زير حد جايگزيني و ادامه وضعيت فعلي حدود 30 سال ديگر، تعداد مواليد ومرگ درکشور مساوي و رشد جمعيت صفر شود.
حد جايگزيني بالاتر از 2.5

وي با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري در زمينه بازنگري دقيق و علمي سياست هاي جمعيتي در فاصله زماني سال هاي 90 تا 92 براي افزايش جمعيت، پيش گيري از پير شدن و حفظ جواني جمعيت به اين نکته تاکيد مي کند که رويکردهاي برنامه باروري سالم براي افزايش نرخ باروري کلي با الزام برحفظ وارتقاي سلامت مادر وکودک تغيير يافته است. وي از خراسان جنوبي به عنوان يکي از استان هاي با نرخ باروري کلي 2.5 بالاتر از حد جايگزيني نام مي برد که بر اساس آن هر مادر به ازاي خود و همسرش 2.56 فرزند به دنيا مي آورد که حد جايگزيني استاندارد 2.1 است.
برنامه هاي سلامت باروري استان

وي در ادامه از پيش بيني و اجراي راهکارهايي در راستاي سياست افزايش جمعيت در برنامه هاي سلامت باروري استان خبر مي دهد که بر اساس نرخ کلي باروري در استان لحاظ شده است.
به گفته وي توصيه به افزايش بارداري هاي ارادي و برنامه ريزي شده، کاهش ميانگين فاصله زماني بين ازدواج و فرزند اول و همچنين کاهش ميانگين فاصله زماني بين فرزندان، تاکيد برعدم انجام سقط غيرقانوني و غير شرعي و تلاش براي حل مشکل زوجين نابارور و دستيابي آنان به تعداد فرزند دلخواه از برنامه هاي مدنظر است.
وي در ادامه اجتناب از بارداري هاي پرخطر را هم از برنامه هاي سلامت باروري استان بيان مي کند و درباره بارداري هاي پرخطر توضيح مي دهد: بارداري هاي زير18 و بالاي 35 سال، بارداري با فاصله کمتر از 3 سال، بارداري با داشتن بيماري هاي زمينه اي (ديابت، امراض قلبي و...) از انواع بارداري هاي پرخطر است که بايد از آن اجتناب کرد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها