کدخبر: ۳۵٦۸۱
۰٦ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷
چاپ

تاثیر ماهواره بر پوشش و مدگرایی

قد علم کردن 74 شبکه ماهواره ای مد و لوازم آرایش در مقابل فرهنگ ایرانی - اسلامی

قد علم کردن 74 شبکه ماهواره ای مد و لوازم آرایش در مقابل فرهنگ ایرانی - اسلامی

بیرجندرسا-در سال های اخیر گرایش خانواده ها به سمت شبکه های ماهواره ای و بیگانه موجب رواج مدگرایی با الگوهای فرهنگی جامعه غرب شده است و تاثیر بسزایی در نوع پوشش و حجاب و از بین رفتن الگوهای فرهنگی بومی و اسلامی جامعه ما گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا  به نقل از طنین یاس,  با گسترش اقتصاد سرمایه داری و کاپیتالیسم در نظام غرب و رواج آن در سراسر جهان، الگوی رفاه اقتصادی تاثیرات زیادی بر سبک زندگی افراد در جوامع مختلف، از جمله ایران گذاشته است.با توجه به اینکه رسانه ها نقش مهم و اساسی در ترویج الگوهای فرهنگی و اجتماعی دارند، ماهواره نیز توانسته است نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند. از سال 1990 با فروپاشی شوروی سابق و از بین رفتن نظام دوقطبی جهان و به اصطلاح رواج نظم نوین جهانی، ماهواره جای خود را در میان رسانه ها باز کرد.

رسانه های تصویری و شنیداری مانند تلویزیون و ماهواره تاثیرات بیشتری نسبت به مطبوعات و کتاب ها بر افراد می گذارند. زیرا در یک لحظه تصویر و صدا با جذابیت ها و شیوه های مختلف بر مخاطب ارائه می شود و مخاطب از هر تصویر، صدا و نمادهای مختلف، برداشت های متفاوتی می تواند داشته باشد. بنابراین تاثیر برنامه های ماهواره ای از اهمیت و توجه ویژه ای برخوردار است.

با توجه به اینکه از میان 17 هزار و 666 شبکه ماهواره ای 300 شبکه آن در ایران با یک دیش و ماهواره ساده قابل دریافت است، 74 شبکه به برنامه های مد و لوازم آرایش به طور شبانه روزی پرداخته است.

در سال های اخیر گرایش خانواده ها به سمت شبکه های ماهواره ای و بیگانه موجب رواج مدگرایی با الگوهای فرهنگی جامعه غرب شده است و تاثیر بسزایی در نوع پوشش و حجاب و از بین رفتن الگوهای فرهنگی بومی و اسلامی جامعه ما گذاشته است.

 همچنان که در جامعه شاهد رواج بدحجابی، تغییر پوشش زنان به مردان و مردان به زنان، سرگرم شدن جوانان به انواع مدهای غربی، فراموش کردن الگوهای پوشش بومی و سنتی جامعه ایران و... هستیم؛ آفت این بدحجابی ها و تغییرات در پوشش زنان و مردان آسیب های اجتماعی متفاوتی است که افراد به طور ناآگاهانه گرفتار آنها می شوند.

علاوه بر ترویج الگوهای نامناسب پوشش و مدگرایی توسط شبکه های ماهواره ای، واردکردن لوازم آرایش و محصولات آرایشی قاچاق و غیربهداشتی و ارزان فروختن آنها نیز از جمله این تهاجم فرهنگی به شمار می رود.

چراکه بارها کارشناسان اجتماعی و سیاسی آمریکایی و اروپایی گفته اند که برای از بین بردن جمهوری اسلامی ایران، راهکار نظامی مناسب و راهگشا نیست و باید به جامعه ایرانی شبیخون فرهنگی وارد کرد. در این بین کارشناسان فرهنگی کشور باید آگاه باشند و به ایجاد راهکار های مناسب در مقابله با این امر بپردازند.

شاید این راه حل به نظر آید که باید ماهواره را با روشی نظامی و سرکوبی حذف کرد، حذف و سرکوب ماهواره همانطور که قبلا هم نشان داده است، راهکار مناسبی نیست بلکه باید بتوان در برنامه های صدا و سیما تحولی عظیم و انقلاب ایجاد کرد تا این برنامه ها جذابیت مناسبی برای افراد مختلف داشته باشند و نیازهای آن ها را پاسخ دهند.

لذا برای تحقق این امر می توان چند شبکه درباره مد و آرایش طبق الگوهای فرهنگی و اجتماعی راه اندازی کرد. همچنین می توان قیمت خرید ماهواره را افزایش داد تا افراد برای تهیه ماهواره با مشکل اقتصادی مواجه شوند نه اینکه به راحتی بتوانند دیش ماهواره را تهیه کنند. در کنار این موارد بالا بردن سطح سواد رسانه ای مردم و نیز بهبود کیفیت وضعیت رسانه و مطبوعات نیز قابل تأمل و بررسی است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها