کدخبر: ۳۹٤۵۱
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰
چاپ

در دانشگاه بیرجند اتفاق افتاد/1:

زیبا کلام هر چه دلش خواست گفت ولی آزادی بیان در ایران را نفی کرد

زیبا کلام هر چه دلش خواست گفت ولی آزادی بیان در ایران را نفی کرد

بیرجندرسا- زیبا کلام شب گذشته به حضور در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند که با تهیه بلیت وارد سالن ولایت شده بودن در مورد آزادی بیان اظهار کرد: موضوع آزادی بیان به دولت ارتباط ندارد چه نفیا چه اثباتا, دولت نمی تواند حتی اگر بخواهد جلوی آزادی را بگیرد و نه می تواند خیلی زیاد آزادی بیان و آزادی مطبوعات بدهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، صادق زیباکلام شب گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند اظهار کرد : معمولا اینگونه برنامه‌ها به صورت مناظره برگزار می‌شود، اما در دانشگاه به دلیل اینکه کسی را از طیف اصولگرا نیست قرار است که من تنها باشم.

وی با بیان‌ اینکه موضوع انتخاب شده برای دانشگاه آزادی بیان است افزود : موضوع آزادی بیان به دولت ارتباط ندارد چه نفیا چه اثباتا , دولت نمی تواند حتی اگر بخواهد جلوی آزادی را بگیرد  ونه می تواند خیلی زیاد آزادی بیان و آزادی مطبوعات بدهد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در انتخابات خرداد 92 فقط موضوع  آزادی بیان نیست که از اهمیت برخوردار باشد گفت: اساسا انتخابات در هر نظام مدعی مردم سالاری به ساده ترین شکل به گونه ای تعریف می شود که از مردم پرسیده می شود از سیاست هایی که در گذشته بود، راضی وهم عقیده  هستید و این سوال مبنای انتخابات  عمومی است واگر علی القاعده موافق باشند دولت برای 4 سال بعد هم آن سیاست ها را ادامه می دهد.

زیباکلام با بیان اینکه موضوع انتخابات سال 92 هم همین موضوع بود گفت: در انتخابات 92 نامزدی که نزدیک به سیاست دولت در میان نامزدها مشاهده می شد سعید جلیلی بود که  با توجه به میزان کسانی که در انتخابات شرکت کرده بودند، 8 درصد آرا را کسب کرد  و آقای روحانی 19 میلیون و 40 درصد آرا را کسب کرد.

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد:  در نظام مردم سالار انتظار می رود، دولت جدید که از مردم مشروعیت  گرفته بتواند سیاست هایی که داشته را در چهارچوب قانون اساسی کشور به پیش برد،  اما در ایران خیلی این طور نیست که این به بافت و ساختار قدرت بر می گردد.

زیباکلام ادامه داد: در سال 92 دولت جدید  بر سرکار آمد ولی این دولت جدید علی رغم اینکه از 40 درصد آرا برخوردار است ولی در خیلی جاها 8 درصدآرا هستند که اراده خودشان در قبال دولت جدید را پیش می برند و دولت مجبور است با نمایندگان تفکر گذشته در مسائل مختلف از جمله در خصوص آزادی بیان  بحث کند.

استاد دانشگاه تهران به چند نمونه ازفعالیت های دولت فعلی برای اعمال سیاست های جدید و مقاومت آن 8 درصد در مقابل این سیاست ها  اشاره کرد و گفت:  همانطور که می دانید بعد از  اعلام نتایج تلخ انتخابات در 22 خرداد 88  در دانشگاه ها فضای هولناکی حاکم شد؛ صدها یا هزاران دانشجویی که ستاد های مخالف آقای احمدی نژاد فعالیت می کردند توسط کمیته انضباطی احضار و بعضا از تحصیل محروم شدن یا مجوز ادامه تحصیل برای آنها صادر نشد و تشکل های مستقل دانشجویی  دربشان  قفل شد.

وی ادامه داد: تمام تشکل های مستقل تحت فشار قرار گرفتند و نتوانستند فعالیت کنند, انجمن اسلامی دانشکده حقوق تهران تعطیل شد.

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد:به طور خیلی جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله اسلامی کردن علوم انسانی را مطرح که در بعضی دانشگاه ها تفکیک جنسیتی و همچنین ورود دختران به برخی رشته‌های دانشگاهی را ممنوع کردند.

وی با بیان اینکه دولت جدید خواهان ادامه این سیاست ها نیست افزود: دولت جدید می خواهد با تعیین و انتخاب وزیر علوم از ادامه این  سیاست ها جلوگیری شود و رشته های دانشگاهی برای دختران باز گردد و تفکیک جنسیتی  از بین برود و خیلی از دانشجویان ستاره دار که اخراج شدند به دانشگاه برگردند.

زیبا کلام  با اشاره به اینکه همه ما شاهد فعالیت های 8 درصدی‌ها  بودیم گفت:  آن ها در انتخاب وزیر علوم بحث فتنه را مطرح کردند وزیر علوم را هم که ازنزدیک  فتنه عبور کرده بود نگذاشتند به فعالیتش ادامه دهد و برای دکتر توفیقی و نیلی منفرد هم همینطور شد و بعد از مدت طولانی که وزیر نداشتیم  دکتر فرهادی به عنوان وزیر انتخاب شد.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: ما نمی توانیم مسئله آزادی بیان و مطبوعات را در خلاء و بدون توجه به بافت و ساختار قدرت سیاسی بررسی کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود در خصوص بحث هسته ای اظهار کرد: زمانی که فعالیت های هسته ای ما که مخفیانه انجام می شد برای اولین بارتوسط سازمان مجاهدین لو رفت, سیاست دولت اصلاحات و مجموعه ای که به عنوان دولت اصلاحات بودند این بود که  مسائل هسته ای را به صورت کج دار جلو ببرند.

استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از 3 تیر 84 که دولت جدید روی کار آمد اصول گرایان آن را از آن خود کردند از نظر علوم سیاسی برای  اولین بار بعد از انقلاب تمام قوا یک دست شدند و این تحولات مهمی بود که در کشور اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه دولت جدید تلاش بسیاری را برای حل مسائل هسته ای گذاشته گفت:دولت این سیاست را درست نمی دانست و برای حل آن تلاش های شبانه روزی را به کار گرفته است.

زیبا کلام ادامه داد: بنابراین همانطوری که مردم نمی خواستند در یک محیط رعب و وحشت  ادامه تحصیل بدهند نمی خواستند آن  سیاست های هسته ای قبلی ادامه پیدا کند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه  دولت جدید می خواهد سیاست ها را تغییر بدهد گفت: در این خصوص مذاکراتی انجام شده و توافق اولیه ژنو در آبان سال گذشته حاصل شد.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید مشکلات زیادی با مجلس دارد، اظهار داشت: طرفداران احمدی‌نژاد در مجلس که 50 نفر هم نیستند و با عنوان پایداری و تعدادی دیگر عملا 180 نماینده دیگر را جلو می‌برند.

زیبا کلام ادامه داد: خیلی از افراد شایسته و با تجربه و افرادی که به درد مملکت می‌خورند، نمی‌توانند به مجلس بروند و عده‌ای بخصوص می‌توانند نامزد شوند که ما به آن‌ها رأی دهیم.

استاد دانشگاه تهران گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه واقع‌بین باشیم و مسلما نمی‌توانیم در خلأ و با آرمان‌ها و آرزوها زندگی کنیم باید شرایط جامعه را آنگونه که هست ببینیم و توقعات خود را  برحسب آنچه جامعه دارد پیاده کنیم.

لازم به ذکر است این جلسه که با نام "آزادی بیان" در حالی برگزار شد که فقط به دانشجویان دانشگاه بیرجند آن هم با بیلیت اجازه ورود به سالن ولایت را دادن  و بقیه دانشجویان دانشگاه پشت درب ها بسته ماندن ، این در حالی بود که جا برای نشستن دانشجویان هنوز بود.

همچنین خبرنگاران به این مراسم دعوت نشده بودن و کسانی که حضور داشتند با کمک مسئول برگزار کننده آن هم با زحمت به داخل راه دادن.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.