کدخبر: ٤۱۰۷۹
۲٤ خرداد ۱۳۹٤ ساعت ۰۹:۰٤
چاپ

گزارش کامل هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی با حضور دکتر میرزاده/ تکمیلی

کمک 100 میلیونی استاندار برای خشک نشدن درختان طبس/ تعجب حضار از حضور نماینده قاینات و آماری که بدجور اشتباه بود+ تصاویر

کمک 100 میلیونی استاندار برای خشک نشدن درختان طبس/ تعجب حضار از حضور نماینده قاینات و آماری که بدجور اشتباه بود+ تصاویر

بیرجندرسا-استاندار خراسان جنوبی: در ناحیه طبس سال گذشته درخت کاشته بودند و به دلیل مشکلات مالی که وجود داشت در حال خشک شدن بودند که بنده 100 میلیون تومان به آن ها دادم که هزینه ای که شده بود از بین نرود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از خبرنگار خاورستان: هشتمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی با حضور دکتر میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور پیش از ظهر امروز برگزار شد.

دکتر میرزاده، در ابتدای سفر خود به بیرجند برای صرف صبحانه راهی دفتر امام جمعه بیرجند شد.

وی سپس در مجلسی که همه آشنا بودند جز خبرنگاران با امام جمعه بیرجند، جلسه ای خصوص پشت درهای بسته برگزار کرد و سپس راهی دانشگاه آزاد شد تا پس از ادای احترام به مقام شهدای گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در جلسه ی هیأت امنا شرکت کند.

به دلیل اینکه افراد دعوت شده به این جلسه از جمله برخی نمایندگان و مسئولین دیرتر به جمع پیوستند جلسه با کمی تأخیر آغاز شد.

حضور تمامی نمایندگان مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی و همچنین برخی دیگر از مسئولین از نکات بارز این جلسه بود.

جلسه ابتدا با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سپس نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران رسما آغاز شد.

حضور دکتر هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی برای همه از جمله مسئولان دانشگاه آزاد جای تعجب داشت که در این خصوص یکی از مسئولان در همان ابتدا عنوان کرد: دکتر هروی جزء کسانی بوده اند که تعداد غیبتشان بسیار زیاد بوده است و اکنون نیز خوشحالیم که در این جلسه حضور یافته اند.

این مسئول ادامه داد: در این استان خوشبختانه احکام کمیسیون دائمی و کمیته نظارت بر اجرای مصوبات صادر شده است و منتظریم که گزارش کمیته های نظارت در این جلسه عنوان شود.

 

استاندار خراسان جنوبی نفر بعدی بود که به سخنرانی پرداخت و حضور دکتر میرزاده را به استان تبریک گفت.

متن سخنان استاندار را در اینجا بخوانید.

 

پس از اتمام بیانات وجه الله خدمتگزار، دکتر میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور نام تک تک کسانی که باید در جلسه حضور پیدا می کردند را می خواند و به گونه ای می توان گفت که مانند کلاس درس افراد را حاضر غایب می کرد و به جز دو نفر و همچنین دکتر هاشمزهی که در ادامه جلسه حضور یافت بقیه افراد پا به این جلسه نهاده بودند.

 

دکتر میرزاده در ادامه لقب آیت الهی را به امام جمعه بیرجند داد و گفت: در دیداری که با آیت الله دکتر رضایی، امام جمعه بیرجند داشتم عنوان کردم که دانشگاه آزاد یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب در زمینه علمی و فرهنگی است که با همت آیت الله رفسنجانی و با تایید مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) در سال 61 تاسیس شد و امروز آن نهال نوپا به شجره‌ای طیبه ای تبدیل‌شده که مصداق یکی از آیات قرآن با این مضنون می باشد که چشم کسانی که نهال این دانشگاه را ساختند الآن به تنومندی و توانمندی این شجره ی طیبه روشن شده است.

وی به دیدار خود با آیت‌الله وحید خراسانی اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که ایشان فرمودند؛ نام دانشگاه آزاد اسلامی اسم با مسمایی است زیرا محلی برای توسعه علم، تضارب آراء، آزاداندیشی و جایگاهی است برای توسعه ی اسلامیت، و اقدامات ما نیز حول همین سه محور می چرخد.

 

وی افزود در حال حاضر چون رقبای دانشگاه آزاد زیاد شده اند مانند قبل آن وزن حداکثری را ندارد ولی خوشبختانه علی رغم یک دوره رکود دو ساله اکنون بیش از 56 درصد تحصیلات تکمیلی ایران بر روی گرده ی دانشگاه آزاد قرار دارد و این باعث افتخار می باشد.

 

رئیس دانشگاه آزاد کشور خاطر نشان کرد: در مهر سال 94 در کارشناسی ارشد در 4 واحد این استان 61 رشته محل کارشناسی ارشد و 8 رشته دکترای تخصصی  پذیرش خواهد شد که در سال های گذشته به این میزان نبوده است.

 

دکتر میرزاده افزود: با طرح جدیدی که در سال گذشته به اجرا درآمده است برای جذب 5 هزار نفر در سال 93 و 5 هزار نفر در سال 94 اعتبار پیش بینی کردیم و خوشبختانه کار استخدام اساتید سراسر کشور در دست اقدام می باشد.

متن سخنان دکتر میرزاده را در اینجا بخوانید.

 

دکتر زارع رئیس دانشگاه بیرجند نفر بعدی بود که به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با برخی از سازمان ها از جمله اداره کار و رفاه اجتماعی تفاهم نامه ای را امضا کرده است که امسال همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی را برگزار  که مهمترین مسائل آن خانواده می باشد و امام جمعه بیرجند نیز ریاست این همایش را بر عهده خواهند داشت.

 

پس از سخنان ابتدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند دکتر میرزاده خواست تا هرچه سریع تر دستورات جلسه خوانده و وارد بحث شوند.

 

دکتر زارع سپس به اولین دستور جلسه یعنی تعیین تکلیف اراضی دانشگاه آزاد در خصوص اسناد مالکیت قطعی به نام دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد که با درخواست دکتر میرزاده مبنی بر آخرین وضعیت موجود گفت: واحد بیرجند دارای 195 هکتار اراضی می باشد که 100 هکتار سند قطعی دارد.

 

وی ادامه داد: فردوس 708 هزار متر مربع اراضی و دارای 180 هزار و 311 متر مربع اسناد رسمی، قاینات 111 هزار متر مربع اراضی که تمامی آن اسناد مالکیت دارند، طبس 298 هزار متر مربع که تمام آن اسناد مالکیت دارد.

 

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه کل ساختمان ها در دانشگاه های آزاد استان 141 هزار متر مربع می باشد، خاطر نشان کرد: واحد بیرجند 85 هزار متر مربع، فردوس 20 هزار و 800 متر مربع، قاینات 14 هزار متر مربع و نهبندان فقط 51 هزار متر اراضی، ولی ساختمانی نداشته و سند مالکیت قطعی نیز ندارد.

 

وقتی دکتر زارع عنوان کرد که مساحت کل اراضی استان 300 هکتار می باشد، دکتر میرزاده با توجه به مسائلی که گفته شد و آمار اشتباهی که همکاران وی به اطلاعش رسانه بودند گفت: در آماری که دکتر شاهین فر به دست من داده اید 110 هکتار ذکر کرده اند و همچنین در خصوص فارغ التحصیلان استان که نزدیک به 50 هزار می باشد، 35 هزار عنوان شده و خطاب به دکتر شاهین فر گفت: این آمارتان همیشه مشکل دارد و باید درست کنید.

 

دکتر میرزاده افزود: جلسات زیادی داشته ام تا طرح اراضی دانشگاه تصویب شود و استان خراسان جنوبی نسبت به سند مالکیت اراضی از دیگر استان ها بهتر عمل کرده است.

 

وی خطاب به محسن هاشمی گفت که برنامه شما در این خصوص چگونه می باشد و وی پاسخ داد: استان خراسان جنوبی سرانه ی بالای 10 آن هم فقط در ساختمان های خود دارد که با توجه به اراضی سند مالکیت این سرانه به 20 می رسد که عدد قابل توجهی است و از سرانه کشور بالاتر می باشد.

وی ادامه داد: در خصوص سند سازی تلاش های زیادی انجام شده است و می توان گفت که در این استان مشکلی وجود ندارد به جز یک مورد و آن مربوط به طبس  می باشد که 30 هکتار سند گرفته اند ولی 60 هکتار ساخت و ساز کرده اند و جابجایی در مکانی که باید می ساختند نیز وجود مشکل دیگری است.

 

محسن هاشمی در ادامه خواست تا استاندار به این مسئله ورود پیدا کند و مشکل برطرف شود که دکتر میرزاده با توجه به دکتر بودن برخی ها این بار استاندار خراسان جنوبی را با پسوند دکتر خطاب کرد و گفت: هم آقای دکتر عبدالله زاده و هم آقای دکتر خدمتگزار در این جلسه هستند و مشکل برطرف خواهد شد.

 

دکتر عبدالله زاده در ادامه گفت: واحد دانشگاه آزاد طبس حدود 70 هکتار اراضی دارد که 30 هکتار آن سند مالکیت دارد که همه ی کارهای آن از جمله قیمت گذاری شده است و بسیار پایین می باشد و کل این 35 هکتار 350 میلیون تومان تخمین زده شده است.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این خصوص گفت: مباحثی که مورد اختلاف بوده است بین دانشگاه آزاد و سایر دستگاه های دولتی اخیرا دعوت شد از مهندس پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و توافق شد تا تمام اختلافاتی که بین دستگاه ها و سازمان زمین ملی حل شود و مسائلی که مربوط به استان می باشد آنجایی که لازم باشد از طریق مسکن و شهرسازی حل گردد پیگیری می کنیم.

استاندار در ادامه فرمایشات خود گفت و با اشاره به اینکه مشکلات سند مالکیت دانشگاه ها حل خواهد شد گفت: ما اینجا مواردی داشته ایم که 26 سال بر روی زمین مانده بود و با پیگیری هایی که کردیم حل شد.

 

وی ادامه داد: در ناحیه طبس سال گذشته درخت کاشته بودند و به دلیل مشکلات مالی که وجود داشت در حال خشک شدن بودند که بنده 100 میلیون تومان به آن ها دادم که هزینه ای که شده بود از بین نرود.

 

دکتر زارع در ادامه دستور دوم جلسه که در خصوص تعیین تکلیف اراضی مازاد برای تغییر کاربری آنها بود را قرائت کرد.

 

در این خصوص وی تغییر کاربری 3 هکتار از 60 هکتار واحد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند را به مسکونی و دیگر کاربری ها خواستار شد.

 

وی افزود: ابتدا باید مجوز تغییر احسن داده شود تا ما به دنبال بقیه کارها برویم.

 

استاندار خراسان جنوبی که از مشکلات تغییر کاربری اطلاع داشت گفت: در خصوص تغییر کاربری باید ابتدا نظر شهرداری و شورا اخذ شود تا بعدا مشکل ساز نگردد و طی سوالی خطاب به دکتر زارع گفت که آیا این تغییر کاربری را به شهرداری اعلام کرده اید که با سکوت مواجه شد.

 

محسن هاشمی نیز در این خصوص گفت: این تصمیم منطقی است و از هیأت امنا مجوز می خواهند که این تغییر کاربری انجام شود چون باید مشاور گرفته و هزینه کنند و اگر فردا هزینه کردند و هیأت امنا مخالفت کرد باعث می شود کل هزینه ای که شده است از بین برود و اگر اجازه ی تغییر کاربری داده شود می توانند اقدام کنند.

 

دکتر میرزاده  که پایان دهنده این بحث ها بود گفت: طبق قانون یکیک از وظایف هیأت امنا مجوز تغییر به احسن اراضی را بدهد و پیشنهاد وی که از 60 هکتار 3 هکتار را تغییر کاربری دهند و بر روی آن طرح پیاده کنند.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: تبدیل اراضی مازاد به احسن باید در دستور کار قرار گیرد تا به دنبال بقیه امور برویم و در همین جلسه مشخص شدن نوع تغییر کاربری ضروری است.

 

در تاریخ اقتصاد دانشگاه 92 درصد درآمدهای ما از طریق شهریه بوده است طبق برنامه ها سالی چند درصد کم می کنیم که در سال 96 باید به 60 درصد برسیم و کاهش وابستگی جزءمهمترین برنامه های ماست که تبدیل اراضی اموال به احسن جزء این درآمدها می باشد.

پس از پایان سخنان دکتر میرزاده این طرح به رای گیری گذاشته شد که با حداکثر آرا تصویب شد.

 

استاندار خراسان جنوبی پس از رای گیری به نکته ای اشاره کرد و گفت: تغییر کاربری خوب است اما باید مشاور و مجوزهای کارشناسی گرفته و قبل آن به هیچ وجه ثبت نام برای واحدهای مسکونی به عمل نیاید و این موضوع ابتدا از طریق دستگاه های محلی خصوصا شهرداری پیگیری شود.

 

امام جمعه بیرجند در ادامه لب به سخن گشود و گفت: محیط دانشگاه باید باز باشد و بانیان اصلی آن خوب به فکر بوده اند و فضای خوبی گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه خود زیبایی یک مسئله است، ادامه داد: خواهشمندیم که دانشگاه را زندانی نکنید زیرا ما زمین بسیار داریم از خور تا سربیشه بگیرید زمین هایی مناسب برای مسکنونی هستند و استفاده بهینه و خوب نیز باید مدنظر قرار گیرد.

 

پس از سخنان دکتر رضایی میر زاده با اشاره به اینکه 50 درصد ظرفیت های خود را به دلیل کاهش جمعیت و افزایش رقبا از دست داده ایم خاطر نشان کرد: تحصیلات تکمیلی کار پر هزینه ای است زیرا هم استاد خوب می خواهد و هم تجهیزات، و اگر دانشجو نباشد این هزینه ها تعمین نخواهد شد و از طرفی تغییر کاربری این اراضی نیز می تواند برای هزینه های دانشگاه مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه 5 هزار  نفر امسال استخدام می کنیم، ادامه داد: تا پایان سال 96 این تعداد به 20 هزار نفر هزار و لازم به ذکر است که برای 5 هزار نفر در سال 300 هزار میلیارد هزینه مورد نیاز می باشد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان فعلا درآمد ندارند و این تغییر اراضی می تواند یک راه سریع درآمد محسوب گردد.

 

پس از سخنان دکتر میرزاده این دستور جلسه به رای گیری گذاشته شد که به اتفاق آرا تصویب شد.

 

موضوع دیگری که به بحث گذاشته شد خوابگاه واحد طبس بود که بنا بر این بود به یک مکان گردشگری تبدیل گردد که این دستور بدون بحث به تصویب رسید.

 

واحد فردوس نیز یکی دیگر از واحدهایی بود که درخواست تغییر کاربری خوابگاه خود را عنوان کرد که این تصمیم نیز بلافاصله با اکثریت آرا به تصویب رسید.

 

در این خصوص دکتر میرزاده گفت درآمد این تغییر کاربری ها نباید صرف اجرای سمینارها و هزینه های جاری دانشگاه شود بلکه باید در یک حساب جداگانه قرار گیرد.

وی در خصوص واحد طبس با اشاره به وجود معدن زغال سنگ در این منطقه تأکید کرد: واحد دانشگاه آزاد اسلامی طبس باید بر روی مواد ارزشمندی که می توان از زغال سنگ طبس استخراج کرد، کار و بر روی این موضوعات تحقیق و بررسی کنند.

 

در ادامه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، کاشت گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی قاینات، تاسیس شرکت دانش بنیان سیستم ها وشبکه های هوشمندو اتوماتیک دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، از جمله طرح های بود که به تصویب هیأت رئیسه رسید.

 

طراحی و اجرای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی که توسط واحد فردوس ارائه شده بود دستور دیگری بود که در جلسه مطرح و دغدغه های فراوانی را برای افراد به همراه داشت که اکثر به اتفاق حاضرین نسبت به آن واکنش نشان دادند.

 

ابتدا افراد بر این باور بودند که این نرم افزار چون از سه کلمه مدیریت، امنیت و اطلاعات برخوردار است به حوزه های امنیتی و اطلاعات کشور برمی گردد.

 

 پس از حضور کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه و توضیحات وی در این خصوص و رفع سوء تفاهم ها و اینکه این شرکت، نرم افرازی طراحی می کند که از اطلاعات موجود در دستگاه ها محافظت می کند و به اطلاعات دیگر شرکت ها نیز دسترسی پیدا نمی کند به تصویب رسید.

 

حجت الاسلام عبادی نفر دیگری بود که ضمن اشاره به اینکه دانشگاه ها باید کیفیت سازی شوند، اظهار کرد: جذب دانشجوی خارجی می تواند برای استان بسیار حائز اهمیت باشد که باید در دستور کار دانشگاه ها قرار گیرد.

وی افزود: نیروی انسانی ارزشمندی که در این استان وجود دارد طلای گمشده ای است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

 

نمانیده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا تحصیلات تکمیلی در این استان نسبت به دیگر استان ها خوب دیده نشده است، اظهار کرد: ما از این بابت معترضیم و درخواست داریم با توجه به نیروی انسانی خوبی که در این استان وجود دارد توجه بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

 

حجت الاسلام عبادی تصریح کرد: اگر قرار باشد تحصیلات تکمیلی در کل کشور گسترش یابد باید در این استان نیز شاهد آن باشیم.

 

پس از سخنان دکتر عبادی، نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس، دکتر هروی، نماینده مردم قاینات نیز سخنان حجت الاسلام عبادی را تایید کرد و گفت: روند تحصیلات تکمیلی در استان خراسان جنوبی بسیار کندتر از دیگر استان ها در حال انجام است که باید بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد.

 دکتر میرزاده که تأکیدات این دو نماینده را شاهد بود در جواب گفت: اگر شما استاد داشته باشید ما حتما برای هر رشته ی کارشناسی ارشد و دکتری که بخواهید مایل هستیم برای شما ارائه دهیم.

 

وی ادامه داد: شما لیست رشته های که می خواهید داشته باشید را ارائه کنید و اگر استاد آن را نیز تامین کرده اید اعلام کنید تا پیگیری گردد تا در همین مهر 94 دانشجو جذب شود.

 

وی سپس خطاب به یکی از همکاران خود دستور داد که وضعیت رشته هی استان خراسان جنوبی را قرائت کند.

 

وی گفت: تا سال 92 تنها 6 رشته مصوب و 6 رشته ی غیر مصوب در استان خراسان جنوبی وجود داشته است که با تلاش های صورت گرفته در این دو سال در مهرماه سال 94 61 رشته مصوب کارشناسی ارشد خواهید داشت که البته سال قبل نیز 42 رشته در این استان بوده است.

 

در این هنگام دکتر میرزاده  گفت: در طی 32 سال عمر دانشگاه آزاد تا سال 92 تنها 6 رشته مصوب داشته اید که در طی این دو سال به 61 رشته مصوب تبدیل شده است.

 

دکتر زارع، رئیس دانشگاه آزاد بیرجندکه این آمار را واقعی نمی دانست اعتراض کرد و گفت: تنها دانشگاه بیرجند 25 الی 30 رشته مصوب داشته است.

 

وی ادامه داد: رشته های تصویب شده با هماهنگی های نمایندگان انجام شده است و اغلب رشته های ما دارای مجوز بوده اند و این آمار اشتباه است.

 

در ادامه دکتر میرزاده توضیحاتی در این خصوص ارائه داد که دکتر زارع را راضی نکرد و دستور داد تا فرم مصوب شده رشته را برای وی بیاورند.

 

دکتر زارع خاطر نشان کرد: اگر رشته های ما بدون موصب بوده است چطور 10 سال شده است که فارغ التحصیل می دهیم؟ و این سوالی بود پاسخ داده نشد.

 

در همین هنگام متاسفانه مانند جلسه ای که در دفتر امام جمعه بیرجند صورت گرفت، بار دیگر خبرنگاران را بیرون کرده و نگذاشتند ادامه جلسه را دنبال کنند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها