کدخبر: ۸۳۸۸۳
۱۵ بهمن ۱٤۰۲ ساعت ۱۱:۳۵
چاپ

۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

بیرجندرسا-مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی گفت: اکنون ۱۰ درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که در این زمینه خراسان جنوبی رتبه دوم کشور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،محمود حاجی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان را ۲۳ هزار و ۶۹۷ مترمربع اعلام کرد و افزود: سرانه زیربنا ۳.۸ درصد به ازای هر ۱۰۰ نفر است که پیش‌بینی شده تا افق ۱۴۰۴ به هشت متر برسد.

وی با اشاره به نیاز استان به احداث کتابخانه مرکزی گفت: ساخت این کتابخانه نیاز به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد که در صورت تخصیص نیافتن، زمین آن برگشت داده خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: کتابخانه مرکزی به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان بعد از ۱۲ سال پیگیری سال گذشته زمینی به مساحت ۹ هزار و ۱۵۲ مترمربع به مبلغ چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از راه و شهرسازی تملک کرد اما هنوز اعتبار مورد نیاز برای شروع عملیات اجرایی تخصیص نیافته است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مدت ساخت این پروژه ۲ ساله در نظر گرفته شده است در صورت اختصاص نیافتن اعتبار و آغاز نشدن پروژه، زمین توسط راه و شهرسازی پس گرفته می‌شود.

حاجی با اشاره به رتبه سوم خراسان‌ جنوبی در سرانه تعداد نسخ کتاب در کشور اظهار کرد: همچنین در زمینه عضویت رتبه دوم بر اساس جمعیت و رتبه اول کشور در تعداد کتابخانه به ازای جمعیت را داریم.

وی تصریح کرد: اکنون ۸۴ باب کتابخانه و ۱۱ خیر کتابخانه‌ساز در سطح استان فعال بوده که از این تعداد یک کتابخانه مستقل، ۱۱ باب مشارکتی و ۷۲ باب نهادی هستند و از کتابخانه‌های نهادی نیز ۲ کتابخانه سیار، ۲۸ باب روستایی و ۵۴ باب شهری هستند.

حاجی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود، یادآور شد: هفت کتابخانه مربوط به قبل از انقلاب و ۷۷ مورد مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است که قدیمی‌ترین آن مربوط به کتابخانه ارشاد طبس در سال ۱۳۱۳ و سپس استاد سعید بیرجند در سال ۱۳۳۹ بوده است.

وی تعداد اعضای کتابخانه‌های استان را ۷۰ هزار و ۹۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: اکنون حدود ۱۰ درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها هستند و مدت عضویت در کتابخانه‌ها سالانه بوده و در پایان دوره یک ساله در صورت درخواست کاربر تمدید می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: اکنون یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۶۸۲ نسخه کتاب با چهار هزار و ۳۲۹ صندلی در کتابخانه‌های استان موجود است.

وی تصریح کرد: یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۸۵۴ نسخه کتاب امسال تاکنون برای استفاده در داخل و خارج کتابخانه‌ها به امانت داده شده که بیشتر مربوط به حوزه‌های کودک، ادبیات و دین بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵ خدمت در کتابخانه‌ها به مردم ارایه می‌شود، اظهار کرد: مهمترین آن عضویت سراسری، جستجوی کتاب از طریق سامانه‌های تحت وب، سالن‌های مجهز، پیک و روز کتاب، بخش‌های مختلف نابینایان و کم بینایان، بخش‌های کودک و نوجوان، بخش مرجع، نسخ خطی، استان‌شناسی و نشریات از جمله مهمترین خدمات است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به فعال‌سازی هشت پروژه راکد از سال گذشته تاکنون در استان گفت: اکنون ۲۳ پروژه به مساحت ۹ هزار و ۳۶۶ مترمربع در استان فعال است که مجری سه پروژه نهاد کتابخانه‌ها و مابقی بسیج سازندگی است و قدردان حمایت‌های این نهاد در ساخت کتابخانه‌های عمومی هستیم.

وی ادامه داد: همچنین هفت کتابخانه از سال گذشته تاکنون افتتاح شده یک باب آماده افتتاح و یک سالن جلسات اداره کل نیز در ۲ سال اخیر هفت کتابخانه افتتاح شده است.

حاجی افزود: کتابخانه علاالدین محمد آبیزی در شهر آبیز دهه فجر امسال افتتاح می‌شود که دارای مدرن‌ترین تجهیزات روز بوده و بعد از دهه فجر مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در سفر رییس جمهور به خراسان‌جنوبی ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل هشت کتابخانه استان اختصاص یافته و همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال در سند توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه از این محل اختصاص یافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: کتابخانه شهر قاین به عنوان بزرگترین کتابخانه شرق کشور با سه هزار مترمربع زیربنا ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده که بعد از سال‌ها توقف به عنوان یکی از استانداردترین و بزرگترین کتابخانه‌های استان در حال احداث است.

وی افزود: مجموع اعتبارات نهاد کتابخانه‌های استان امسال با ۵۴ درصد رشد نسبت به سال قبل، امسال به بیش از ۲۲ میلیارد تومان اعتبار رسید.

حاجی بیان کرد: همزمان با ایام دهه فجر امسال ۵۵۲ برنامه در ۱۱ شهرستان و ۸۴ کتابخانه سطح استان برگزار می‌شود که افتتاح کتابخانه آبیز با ۲۲۰ مترمربع زیربنا، هزار و ۵۰۰ متر مساحت و هزینه کرد ۱۲۵ میلیارد ریال از جمله این برنامه‌ها است.

وی گفت: همچنین ۵۷ جلسه مطالعاتی، ۶۶ مسابقه کتابخوانی با موضوع انتخابات کتاب «انتخابات از منظر فقه و اخلاق»، عضویت رایگان در کتابخانه‌ها، قصه‌گویی، فضاسازی و برگزاری جشن‌های دهه فجر در ۷۲ کتابخانه، ایستگاه نقاشی و کتابخوانی ویژه ۲۲ بهمن، نمایشگاه کتاب، تجلیل از ۲۵ خانواده کتابخوان و رونمایی از کتاب «زنده‌تر از همیشه» برگرفته از خاطرات و وصیت‌نامه‌های شهدا از دیگر برنامه‌ها تدارک دیده شده است.