کدخبر: ۸٤٦٦٦
۳۰ فروردین ۱٤۰۳ ساعت ۱٦:۰٤
چاپ

استاندار خراسان جنوبی:

تقویم اجرایی کنگره ملی "ابن حسام خوسفی" مشخص شد

بیرجندرسا- استاندار خراسان جنوبی گفت: تقویم اجرایی کنگره ملی "ابن حسام خوسفی" مشخص شده و در سه سطح ملی، استانی و محلی برنامه داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی استانداری، جواد قناعت روز پنجشنبه در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان افزود: امسال ۲ ستاد اجرایی جداگانه برای برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت الله تهامی تشکیل می‌شود که کمیته‌های مربوطه باید در موعد مقرر نسبت به پیگیری و اجرای برنامه‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: کنگره ملی ابن حسام خوسفی فرصتی برای انجام کار فرهنگی فاخر برای آشنایی نسل جوان نسبت به مفاخر و مشاهیر است که بدانند چه گنجینه‌های ارزشمندی در استان و کشور داریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برگزاری کنگره و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ضمن اینکه یک حرکت ریشه‌ای فرهنگی اصیل است، فرصتی نیز برای معرفی استان در سطح ملی است که آورده‌های مختلفی در سایر حوزه‌ها برای خراسان جنوبی خواهد داشت.

وی افزود: برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی در چهار بخش علمی پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه برنامه ریزی شده و شامل سه سطح ملی در تهران، استانی در بیرجند و محلی در خوسف است که اختتامیه آن آبان امسال در مرکز استان برگزار خواهد شد.

قناعت گفت: سال آینده نیز بزرگداشت آیت الله محمدحسن تهامی همزمان با برگزاری کنگره ۲ هزار شهید استان در دستور کار خواهد بود.

وی اضافه کرد: طرح جامع حسامیه طرح خوبی است که با همکاری دستگاه‌های متولی تدوین شود و اگر قبل هم آماده شده، به روزرسانی شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: هر اقدام مرمتی و بهسازی برای مقبره ابن حسام خوسفی باید در قالب تدوین طرح جامع حسامیه صورت گیرد.

وی گفت: دغدغه تامین اعتبار نباید مانعی برای انجام این حرکت عظیم فرهنگی ارزشمند شود و اعتبار مورد نیاز از محل‌های مختلف تامین خواهد شد.

قناعت افزود: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر استان از موضوعات اساسی و اولویت‌دار فرهنگی استان برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترکیبی دشمن است و باید نسل جوان ما با برگزاری بزرگداشت‌های مختلف با این بزرگان و فرهنگ اصیل و ناب منطقه آشنا شوند.

وی گفت: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر با توجه به پیشنیه غنی فرهنگی استان خراسان جنوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تقویت و حفظ هویت ایرانی اسلامی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: در فضای کنونی که شاهد هجمه فرهنگی و جنگ ترکیبی دشمن هستیم باید نسل جوان از عظمت ایران و مفاخر و مشاهیر بزرگی که استان و کشور برخوردار است مطلع شود و بدانند بزرگان این سرزمین چه ظرفیت‌های علمی، معنوی و روحانی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه نباید مفاخر، داشته‌های غنی فرهنگی و آداب و رسوم به فراموشی سپرده شود بیان کرد: خراسان جنوبی از استان‌های ممتار و پیشرو در این زمینه است.

قناعت گفت: خراسان جنوبی اکنون ۹ اثر باستانی و تاریخی ثبت جهانی در ۶ رشته دارد که نشان‌دهنده قدمت، اصالت و ریشه‌دار بودن این استان فرهنگی است.

همچنین در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و با حضور استاندار خراسان جنوبی احکام مسئولان کمیته‌های ذیل ستاد اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی به آنان اعطا شد.

محمد فرزند حسام‌الدین حسن، معروف به "ابن حسام خوسفی" شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری است.

خاوران‌نامه از مهم‌ترین آثار این شاعر برجسته است که به سبک شاهنامه فردوسی سروده شده و آرامگاه وی در شهرستان خوسف خراسان جنوبی است.