کدخبر: ۸۵۳٤۸
۱٦ خرداد ۱٤۰۳ ساعت ۲۱:۰۷
چاپ

رئیس ستاد انتخابات استان:

قانون‌مداری ملاک عمل مجریان انتخابات در خراسان جنوبی است

بیرجندرسا-رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: همه عوامل اجرایی در انتخابات، قانون محوری و قانون مداری را ملاک عمل قرار دهند و با تخلفات احتمالی برخورد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی سید محمدرضا طالبی روز چهارشنبه در جلسه ستاد انتخابات استان که با حضور حجت الاسلام مهدی یعقوبی مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان و فرمانداران برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره انتخابات گفت: معظم له انتخابات را مظهر خداباوری و خودباوری دانسته اند.

وی افزود: ملاک عمل همه عوامل اجرایی در انتخابات باید قانون محوری و قانون مداری باشد و اگر خلافی صورت گرفت فرد مورد نظر مجرم است و با او برخورد خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه همه کسانی که تاییدیه شورای نگهبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دریافت کنند، برای ما یکسان هستند متذکر شد: اگر تخلفی در تبلیغات انجام شود، ابتدا به ستادهای استان و شهرستان‌ها تذکر داده شود در غیر اینصورت با استفاده از روش‌های قانونی اقدام لازم انجام خواهد شد.

وی گفت: شعب اخذ رأی تا ۱۹ خرداد و اعضای شعب تا ۲۱ خرداد باید نهایی شوند تا پیش بینی‌های لازم برای فراهم کردن امکانات صورت گیرد.

طالبی تاکید کرد: با آسیب شناسی امور مربوط به دو مرحله انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، نسبت به رفع نقاط ضعف اقدام شود.

وی خواستار همکاری همه دستگاه‌های اجرایی با فرمانداری‌ها در برگزاری انتخابات شد و افزود: تبلیغ له یا علیه نامزدها از زمان اعلام اسامی آنان، توسط کسانی که در قانون انتخابات مورد تاکید قرار گرفته‌اند، ممنوع است.

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری فقط با ارائه کارت ملی یا شناسنامه انجام می‌شود و فرمانداران باید بر ثبت انجام همه فرایندهای مربوط به انتخابات در سامانه جامع انتخابات نظارت کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به مولفه‌های چهارگانه مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت مورد تاکید مقام معظم رهبری، همه ما مسئولیم از همه ظرفیت‌ها برای حضور حداکثری مردم در انتخابات برنامه ریزی کنیم.

طالبی با بیان اینکه انجام امور مربوط به انتخابات در بخش مرکزی بر عهده فرمانداری‌هاست گفت: به طور ویژه در ستاد انتخابات شهرستان‌ها فضای مجازی رصد و تذکرات لازم داده شود، جلسات کمیته امنیت هم به طور مرتب باید تشکیل شود.

وی افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی در دو مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری همکاری خوبی در برگزاری انتخابات داشتند و بر اساس قانون انتخابات همه وزارتخانه‌ها، ادارات دولتی، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها باید همه امکانات خود را در اختیار ستاد انتخابات استان قرار دهند و اگر مسئولی در این خصوص کوتاهی کند مقام قضایی به آن رسیدگی خواهد کرد.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: آموزش یکی از موارد مهم در برگزاری انتخابات است لذا با برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی باید تلاش شود در این زمینه خروجی مناسبی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: فرمانداران اگر برای برقراری ارتباط با شعب نیازی دارند، هرچه زودتر در این خصوص با شرکت مخابرات مکاتبه کنند و همه نیروهای مربوط به دستگاه‌های زیرساخت باید تا زمان اعلام نتایج انتخابات در مکان مورد نظر حضور داشته باشند.

طالبی گفت: در جلسه بعدی ستاد انتخابات با حضور مدیران دستگاه‌های زیرساخت آب، برق، گاز و عشایر در این زمینه تصمیم گیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انجام هرگونه حفاری از اول تیر ماه ممنوع است افزود: با توجه به گرمای هوا، شعب اخد رأی به وسایل سرمایشی مجهز شوند همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از قطع برق و آب در روز انتخابات و تامین ژنراتور در شرایط قطع برق احتمالی ضروری است.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی هم در این نشست با تشکر از همکاری خوب مجموعه اجرایی استان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: همه دست اندرکاران انتخابات موظفند با فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات تلاش کنند تکلیف کشور در این زمینه با برگزاری انتخابات مشخص شود و عوامل اجرایی باید شئونات اسلامی را در این زمینه رعایت کنند.

حجت الاسلام مهدی یعقوبی با بیان اینکه با برنامه ریزی خوب استانداری تشییع پیکر شهید جمهور در مرکز استان به بهترین شکل برگزار شد، افزود: مبنای کار هیئت‌های نظارت و اجرایی باید بر مدار قانون با رعایت بی‌طرفی باشد و بر اساس ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری دستگاه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند باید رعایت بی‌طرفی را داشته باشند.

وی بر نهایی شدن فهرست شعب در هر یک از شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: اعضای هیئت‌های اجرایی نباید در تبلیغات انتخابات مشارکت داشته باشند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان ادامه داد: هیئت‌های اجرایی باید با هیئت‌های نظارت هماهنگ بوده و همکاری خوبی در این خصوص داشته باشند.

در این جلسه مسئولان هر یک از کمیته‌های ذیل ستاد انتخابات استان گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه کردند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی نیز گفت: برای صدور شناسنامه‌های المثنی پیش بینی لازم در استان انجام شده است.

مرتضی امیرآبادی زاده افزود: با توجه به اینکه اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری فقط با ارائه کارت ملی یا شناسنامه دارای کد ملی انجام می‌شود، درخواست برای صدور شناسنامه المثنی افزایش یافته است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که باید سال آینده برگزار می‌شد، پس از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش در ۳۰ اردیبهشت امسال، براساس قانون به صورت زودهنگام برگزار می‌شود که زمان اخذ رای هشتم تیر امسال تعیین شده است.

بر اساس جدول زمان بندی انتخابات، ثبت نام داوطلبان از ۱۰ خرداد به مدت پنج روز انجام شد سپس شورای نگهبان بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز کرد و اسامی نامزدها ۲۲ خرداد ماه منتشر خواهد شد.

تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۳ خرداد آغاز می‌شود و تا هفتم تیرماه ادامه خواهد داشت، در نهایت هشتم تیر ۱۴۰۳ انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار و نهمین رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم برگزیده خواهد شد.

آخرین اخبار