کدخبر: ۸۵٤۳۵
۲۱ خرداد ۱٤۰۳ ساعت ۱۵:۱۲
چاپ

پایش مستمر شاخص‌های ایمنی مواد غذایی در خراسان جنوبی

بیرجندرسا-معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شاخص‌های ایمنی مواد غذایی به صورت مستمر مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره روز جهانی ایمنی غذا گفت: بر اساس سیاست‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو، شاخص‌های ایمنی مواد غذایی توسط معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور به صورت مستمر مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرند.

دکتر زهرا کیانی افزود: پایش باقیمانده آفت کش ها، فلزات سنگین و نیترات در محصولات خام کشاورزی، پایش محصولات تراریخته و اجرای طرح پایش محصولات غذایی و بهداشتی از جمله مهمترین برنامه‌هایی است که در همین خصوص توسط معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه پایش محصولات غذایی و بهداشتی گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون در خصوص اجرای این طرح بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ فرآورده‌ی غذایی و بهداشتی توسط معاونت غذا و دارو بیرجند نمونه برداری و آزمایش شده است.

دکتر کیانی همچنین به نمونه برداری و آزمایش بالغ بر ۸۵۰ فقره محصول خام کشاورزی از سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: این محصولات از نظر شاخص‌های ایمنی سلامت از جمله باقیمانده آفت کش ها، فلزات سنگین و نیترات مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع آزمایش و کنترل محصولات غذایی و بهداشتی گفت: آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی و بهداشتی در کنار واحد‌های نظارتی نقش مهمی در تایید ایمنی مواد غذایی دارند که در همین خصوص بیش از ۴۳ هزار آزمایش بر روی بیش از ۹ هزار ماده غذایی و بهداشتی توسط آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو بیرجند از سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام شده است.

دکتر کیانی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی مواد غذایی افزود: هدف اصلی ایمنی مواد غذایی، محافظت از مصرف‌کنندگان مواد غذایی در برابر بیماری‌هایی است که از غذا انتقال پیدا می‌کنند.

وی گفت: شعار روز جهانی ایمنی غذا در سال ۲۰۲۴ «ایمنی مواد غذایی: آمادگی برای موارد غیرمنتظره» است که طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، بر اهمیت آمادگی برای حوادث ایمنی غذایی، صرف‌نظر از میزان خفیف یا شدید بودن آنها، تأکید می‌کند.

۷ ژوئن روز جهانی ایمنی غذا نامگذاری شده است.

آخرین اخبار